De Zweedse spoorwegmaatschappij SJ stopt per september 2026 met haar nachttrein naar Hamburg en Berlijn. Tegelijkertijd heeft Zwitserland aangekondigd dat er in 2026 juist een nieuwe nachttrein van Basel naar Malmö van start gaat.
SJ bevestigde vrijdag aan Dagens Nyheter dat het project SJ EuroNight wordt beëindigd zodra het huidige contract met Trafikverket afloopt. De reden: de Zweedse overheid verlengt de subsidie niet. Zonder die financiële steun is de lijn niet rendabel.
“Het is erg moeilijk om winstgevend te zijn zonder compensatie van Trafikverket,” zegt SJ’s businessmanager Christer Lizell tegen Dagens Nyheter. “Daarom stoppen we zodra het contract afloopt.”
Concurrent ziet kansen
De nachttrein werd in 2022 gelanceerd met staatssteun, bedoeld om duurzaam reizen naar het Europese vasteland te stimuleren. Maar volgens infrastructuurminister Andreas Carlson (Christendemokraterna) past de stopzetting in het beleid om de markt zelf te laten bepalen waar treinverkeer rendabel is.
Concurrent Snälltåget, dat al jaren een eigen nachttrein tussen Stockholm en Hamburg rijdt, heeft aangekondigd extra ritten te willen toevoegen zodra SJ stopt. “We hebben al een aanvraag ingediend om ook in november en december te rijden,” zegt commercieel directeur Marco Andersson.
Nieuwe nachttrein van Basel naar Malmö
Terwijl Zweden een verbinding verliest, krijgt Scandinavië er in 2026 een nieuwe bij. De Zwitserse overheid maakte deze zomer bekend dat ze de komst ondersteunt van een nachttrein van Basel via Duitsland en Denemarken naar Malmö. Reizigers kunnen in Denemarken alleen opstappen, niet uitstappen. De trein zal daar stoppen in Kopenhagen, Høje Taastrup, Odense en Kolding. In Duitsland zal deze stoppen in Pasborg, Hamburg, Frankfurt, Mannheim, Kalsruhr en Freiburg.
Volgens het Zwitserse Federale Bureau voor Transport (FOT) moet de lijn in april 2026 van start gaan. De trein zal drie keer per week in beide richtingen rijden en wordt geëxploiteerd door SBB (Zwitserse spoorwegen) in samenwerking met RDC Duitsland.
Over de precieze route en stops is nog weinig bekend, maar de verwachting is dat de trein slaap- en ligrijtuigen krijgt vergelijkbaar met de bestaande verbinding Zürich–Amsterdam. De prijzen zullen vermoedelijk liggen tussen 100 en 150 Zwitserse frank (circa 105–160 euro). De overheidssteun steun loopt tot 2030, waardoor de verbinding minstens vijf jaar in de lucht blijft.
Snelle en betaalbare trein naar Zweden
Eerder kondigde de Duitse start-up Nox Mobility ook al de komst van een betaalbare, snelle nachttrein tussen Nederland en Scandinavië aan. Deze stond aanvankelijk gepland voor 2030, maar zal door de vertraging bij de aanleg van de Fehrmann-tunnel waarschijnlijk nog wat langer op zich laten wachten.



