Een eigen eiland in Zweden. Het klinkt als iets voor miljardairs, maar Eva Holleman en Freek van Heertum uit Brabant mogen zich binnenkort beheerder van een Zweeds eiland noemen. Althans: voor een jaar. Het stel won via een internationale campagne van Visit Sweden het beheer over Medbådan, een klein eiland bij Umeå in Noord-Zweden. Geen huisje, geen sauna, geen steiger en ook geen wc. Wel bomen, rotsen, water en vooral heel veel stilte.
Freek en Eva worden geen eigenaar van het eiland, maar mogen het een jaar lang beheren en bezoeken. Ze krijgen een certificaat, een reischeque van 20.000 Zweedse kronen en een verhaal dat ze voorlopig op elke verjaardag kunnen vertellen. Hun winnende inzending? Een vrolijke video waarin ze alle Zweden-clichés afvinken: Volvo rijden, fika, knäckebröd, ABBA, IKEA, gehaktballetjes en uiteindelijk: een eigen eiland.
The Nordic Dutchman sprak Freek op de dag van de bekendmaking over de opmerkelijke winst, de plannen voor het eiland en het vooruitzicht van kamperen zonder douche of wc. Het duurt even voordat we hem aan de lijn krijgen, maar na een paar keer proberen neemt hij op.
„Sorry, het was erg druk bij de lunch, dus kon ik niet meteen oppakken. Maar bij deze.”
Geen probleem. Was je aan het werk?
„Ja, helaas wel. Ik zou het liefst vandaag de hele dag vrij willen zijn om alles te checken en alle reacties te bekijken, maar nee: gewoon aan het werk.”
Dat kan ik me voorstellen. Je zit waarschijnlijk met je hoofd ergens anders.
„Haha, ja klopt. Mijn telefoon ontploft. Van alle kanten komen leuke reacties binnen. Mijn hele Instagram stroomt vol met berichten. Dat is echt grappig om te zien.”
Wat voor werk doe je?
„Ik ben creative bij een sportmarketingbureau.”
Dus dat creatieve kwam bij deze wedstrijd goed van pas?
„Ja, honderd procent. We vonden het gewoon leuk om iets grappigs en creatiefs te bedenken. Dat we ook nog wonnen, was totaal niet de insteek. Het was vooral een heel leuke dag om alles op te nemen en te bedenken. We hebben er zelf vooral veel lol aan beleefd.”
Hoe ging het in z’n werk? Jullie zagen de oproep voorbijkomen en toen?
„Eva zei: ‘Ik heb iets leuks gezien, we kunnen een eiland winnen in Zweden.’ Ik dacht eerst: een eiland winnen klinkt best bizar en ik heb het eigenlijk al druk genoeg. Maar toen gingen we kijken wat die wedstrijd precies inhield en dat klonk eigenlijk heel leuk. Vooral het idee om een creatief filmpje te maken sprak me aan.
We zijn gaan brainstormen en hebben een leuk idee bedacht. Daarna hebben we een dag gefilmd en het filmpje ingestuurd. Dat was eigenlijk al superleuk. We verwachtten gewoon een berichtje terug van: jammer, het is hem niet geworden. Maar het viel de andere kant op.”
Hoe kwamen jullie op het idee voor het filmpje?
„We dachten eerst: we rijden met de Volvo van mijn oom naar IKEA en gaan daar voor de camera vertellen waarom we Zweden leuk vinden. Maar dat doet waarschijnlijk iedereen. Dus toen kwamen we op het idee om een soort sketch te maken, een beetje TikTok-achtig, Gen Z-stijl. Alsof wij de grootste Zweden-fans van Nederland zijn en alle clichés afvinken.
We hadden toevallig best veel spullen liggen die we konden gebruiken. Het mooiste was natuurlijk dat de laatste box op het lijstje ‘een eigen eiland’ was. Toen zijn we nog even snel het bos ingedoken en het weiland van mijn oom in gegaan voor de laatste shots.”
Waar hebben jullie het opgenomen?
„In Berlicum, een klein dorpje in de buurt van Den Bosch. Mijn ouderlijk huis ligt tussen de weilanden, dus daar konden we mooie shots maken met een tentje. De Volvo konden we lenen van mijn oom. Zo zijn we het dorp uitgereden en de bossen ingedoken.”
Ben je al eerder in Zweden geweest?
„Ja, ooit met mijn ouders. Volgens mij drie of vier jaar geleden, naar Stockholm en Zuid-Zweden. Ik had verwacht dat Zweden qua natuur veel anders zou zijn dan Nederland, maar dat viel mee. Mensen zeiden toen al: je moet echt noordelijker gaan. Nu zie ik waar ons eiland ligt en hoe het er daar uitziet. Dat is echt een andere wereld. Eva is ook met haar ouders in Zweden geweest. Zij heeft toen huskytochten gedaan en dat soort dingen.”
Wanneer hoorden jullie dat jullie gewonnen hadden?
„Volgens mij een week geleden. We kregen een mail van Visit Sweden. Ze vroegen ons het nog even stil te houden tot de officiële bekendmaking. Natuurlijk hebben we het wel alvast aan vrienden en familie verteld.”
Wat winnen Freek en Eva precies?
Freek en Eva worden geen eigenaar van Medbådan, maar krijgen het eiland een jaar lang in beheer. Ze mogen het eiland bezoeken, er kamperen en gebruiken als uitvalsbasis tijdens hun reis door Zweden. Het stel ontvangt van Visit Sweden een officieel certificaat en een reischeque van 20.000 Zweedse kronen, omgerekend zo’n 1800 euro. Daarmee kunnen ze hun reis naar Zweden plannen.
Hun eiland ligt bij Umeå in Västerbotten en is niet per vaste bootverbinding bereikbaar. Om er te komen moeten ze een boot regelen of in de kajak stappen. Op het eiland zelf staat niets: geen huisje, geen wc, geen douche. Wel zijn er bomen, rotsen, water en vooral veel stilte. De belangrijkste regel: de natuur respecteren.

Hoe reageerden mensen?
„Vaak eerst: ‘Hoe bedoel je, een eiland winnen?’ Mensen denken eerst dat het niet kan. Maar zodra je uitlegt hoe het werkt, vindt iedereen het echt supervet.”
Hebben jullie al contact gehad met Visit Sweden?
„Ja, we hebben documenten gekregen met de regels en informatie over het beheer. Ook moesten we ons adres doorgeven voor het Winners Package. Daarin zitten volgens mij het certificaat en de reischeque van 20.000 Zweedse kronen. Daarvan willen we een mooie reis maken en natuurlijk ons eiland bezoeken.”
Wat voor regels kregen jullie?
„Vooral veel over respect voor de natuur. Dat allemansrätten-principe kwam veel terug: de natuur is van iedereen, dus behandel haar ook zo. En natuurlijk dat het niet de bedoeling is dat je er ineens een hele flat vol huurappartementen gaat bouwen.”
Reactie Visit Sweden
Volgens Visit Sweden viel de inzending van Freek en Eva op door de combinatie van humor, creativiteit en liefde voor Zweden. In hun filmpje vinken ze allerlei Zweedse clichés af: Volvo rijden, fika, knäckebröd, ABBA, IKEA en gehaktballetjes. Uiteindelijk blijft nog één wens over: een eigen eiland.
„Hun inzending was echt fantastisch: slim, treffend en charmant”, zegt Kristina Nyström van Visit Sweden. „Ze kwamen naar voren als een avontuurlijk stel, daarom hebben we ze het noordelijkste eiland van de vijf toegewezen.”
Dat Freek en Eva waarschijnlijk niet het hele jaar op hun eiland verblijven, is volgens Visit Sweden geen probleem. „Het eiland zorgt voor zichzelf als ze er niet zijn.” Hun taak is vooral symbolisch: goed omgaan met de natuur en respect tonen voor dieren en wilde natuur wanneer ze er zijn.
Hoe vaak gaan jullie het komende jaar naar jullie eiland?
„Als we er een jaar zouden kunnen zijn, dan had ik nu al in het vliegtuig gezeten. Dat was het allermooiste geweest. Maar helaas zitten we allebei fulltime met werk en andere verplichtingen. Dus een jaar lang op het eiland zitten gaat hem voor ons helaas niet worden.
We mogen de reischeque gebruiken voor het uitstippelen van onze reis. Maar we willen er wel echt een mooie drieweekse reis van maken en minimaal een paar nachten op het eiland slapen.
Dit jaar zijn mijn vakantiedagen al op, dus dat gaat niet. Maar je kunt de cheque een jaar lang inzetten. Dus dan zouden we volgend jaar rond deze tijd waarschijnlijk gaan.”
Maar niet gedacht: misschien toch langer gaan nu je een eigen eiland hebt?
„Dan zou ik even heel goed met mijn baas praten. Als het erin zit, dan honderd procent, dat zou heel tof zijn. Maar we gaan in ieder geval minimaal drie weken volgend jaar. En waarschijnlijk worden we toch wel verliefd op Zweden en zijn we er daarna nog wel vaker te vinden.”
Misschien in de winter gaan? Dan kun je naar je eiland schaatsen.
„Haha, ja, dat zou wel vet zijn. Maar dan wordt slapen in een tentje ook meteen een stuk uitdagender. Als we daar ooit het noorderlicht zouden kunnen zien. Op ons eigen eiland. Dat zou echt legendarisch zijn.”
Hoe zien jullie dat voor je op het eiland?
„Goede vraag. Er is natuurlijk helemaal niets. Het is een onbewoond eilandje met wat bomen, rotsen en water eromheen. Dus ik hoop dat we met de eigen auto of camper richting Zweden gaan en die volladen met campingspullen. Dan zetten we daar een tentje op, maken een vuurtje op een gasstelletje en gaan gewoon lekker back to basics.”
En hoe stel je je dat moment voor, dat jullie daar aankomen?
„Er ligt in de buurt een wat groter eiland. Daar staat een hostel. Dus als we daar met de boot naartoe gaan, stappen we van daaruit in de kajak.”
En dat kajakken zijn jullie wel gewend?
„Ja, we hebben het al eens eerder gedaan in Vietnam of Laos. Het zal even wennen worden, want we kunnen ook nog weleens aardig kibbelen onderweg. Maar voor het goede doel komen we er altijd wel. Het ziet er altijd makkelijk uit als anderen het doen, maar als je dan zelf in het bootje zit, valt het vies tegen.”

Hoe zie je het op het eiland voor je?
„Ik zie ons uit die kajak stappen, alle spullen eruit halen en tegen een boom leggen, en dan eerst gewoon heel hard lachen samen. Omdat je beseft: we staan nu op ons eigen eiland. Daarna gaan we rondlopen en bedenken: waar slapen we vanavond en wat is het strijdplan?
Honderd procent een boek mee. Ik weet niet hoe groot het eiland is, maar sowieso wandelen en zwemmen. We willen echt alles eruit halen wat erin zit. Misschien neem ik zelfs een hengel mee, terwijl ik nog nooit echt gevist heb. Maar als je echt honger hebt, zal dat ook wel goedkomen.”
Zijn er dingen waar je tegenop ziet?
„Niet echt tegenop, maar Zweden is natuurlijk gigantisch. In drie weken zoveel mogelijk zien én ook naar ons eiland gaan, wordt nog wel een uitdaging. En natuurlijk: er is daar geen douche of wc. Dus dat wordt wel echt back to basics.”
Heb je ervaring met kamperen en back-to-basic?
„Ja, best wel. We zijn een aantal jaren geleden naar Oostenrijk en Italië geweest met een tentje. In Zweden heb ik ook in de hangmat van mijn broertje geslapen, dus misschien was dat wel echt back-to-basic. In Maleisië hebben we in een grot op de vloer geslapen. Dus we hebben daar ook wel veel meegemaakt wat back-to-basic was. Daar ben ik niet zo bang voor.”
Hoe gaat de komende periode er voor jullie uitzien?
„We gaan nu volop voorbereiden en ernaar uitkijken. Ik moet nog wel even een survivallesje van mijn broertje nemen. Die gaat binnenkort een lange hike maken in het noorden van Zweden.
Maar we gaan maximaal voorbereid die kant op. Het wordt gewoon een groot avontuur. Zo’n kans krijg je maar één keer.”

